کوروشکوروش، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 13 روز سن داره

یکی یک دونه مامان و بابا

بازی کودکان با عناصر طبیعی

1391/11/20 11:50
نویسنده : آزاده
195 بازدید
اشتراک گذاری

حالا که می بینم این کوچولوی من اینقدر این وسایل براش جالبند این مطلب ر ابجا دیدم برای مامان نی نی هامون بیارم.

منبع:ایسنا

یک روانشناس كودك بازي با عناصر طبيعي و اجزا و وسايل آشپزخانه را بهترين وسيله براي رشد كودكان معرفي كرد.

"راضيه محبوبي" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه همدان، عنوان كرد: خانواده‌ها بايد فرصت بازي با عناصر طبيعي و اجزا و وسايل آشپزخانه و وسايل مربوط به خانه را به كودكان بدهند تا كودكان مراحل رشد خود را به خوبي طي كنند.

 

وي تاكيد كرد:كودكان در صورت بازي با اجزا و وسايل خانه تجربه و آگاهي كسب مي‌كنند، بنابراين والدين بايد وسايل خطرناك و شكستني را از كودكان دور كنند.

 

اين روانشناس خاطرنشان كرد: كودكان بين سن يك تا سه سالگي تمايل به بازي با اسباب بازي‌هاي خود ندارند، اما تمايل زيادي به بازي با وسايل خانه و آشپزخانه نشان مي‌دهند كه خانواده‌ها نبايد جلوي آنها را بگيرند؛ چرا كه اين كودكان با بازي كردن با آنها و يا با كوباندن آنها به يكديگر تجربه كسب مي‌كنند و تفاوت‌ها را تشخيص مي‌دهند.

 

محبوبي تأكيد كرد: دست زدن كودكان به وسايل منزل نبايد خراب كاري محسوب شود، بلكه اين كودك مرحله رشد خود را به خوبي در حال پشت سر گذاشتن است و خانواده‌ها بايد از اين مراحل رشد آگاهي كامل داشته باشند و فرصت‌ها را از كودكان سلب نكنند.

 

وي خاطرنشان كرد: شرايط بازي با عناصر طبيعي از قبيل آب بازي و خاك بازي براي كودكان فراهم شود تا مراحل رشد كودك به خوبي طي شود و در صورت داشتن خانه آپارتماني والدين مي‌توانند در حمام منزلشان شرايط آب بازي را فراهم كنند و در گوشه‌اي مشخص از منزلشان شرايط بازي با سفال را فراهم كنند؛ چرا كه كودك در بازي با عناصر طبيعي تجربه‌هاي زيادي كسب مي‌كند.

 

اين روانشناس افزود: بازي با موبايل و كامپيوتر كودك را به خشونت و هيجان كاذب تشويق مي‌كند كه اين بازي‌ها عوارض روحي و جسمي را براي كودك در پي دارد.

 

محبوبي اضافه كرد: بازي‌هاي كامپيوتري شرايط بازي‌هاي گروهي و بازي‌هايي را كه فعاليت جسماني دارد را از كودك مي‌گيرد و به اين ترتيب كودك به بازي با موبايل يا كامپيوتر اعتياد پيدا مي‌كند و ترك اين عادت براي خانواده‌ها بسيار سخت است.

 

وي در ادامه بيان كرد: بازي با موبايل و كامپيوتر نياز به تحرك جسمي نداشته و كودك به مرور زمان دچار مشكلاتي در ناحيه ستون فقرات مي‌شود و برخی اندام‌هاي كودك به خوبي رشد نمي‌كند.

 

اين روانشناس خاطرنشان كرد: برخي خانواده بر اين باورند كه كودكان بايد از سن كودكي با وسايلي از قبيل موبايل و كامپيوتر آشنا شوند كه اين نوع تفكر بسيار اشتباه بوده و داراي عوارض است و خانواده‌ها بايد اطلاع داشته باشند كه كودكان در سنين بالاتر به راحتي كار با موبايل و كامپيوتر را آموزش مي‌بينند.

       

محبوبي يادآورشد: برخي والدين براي ساكت كردن بچه‌ها موبايلشان را در اختيار آنها قرار مي‌دهند كه اين امر بسيار اشتباه بوده و بايد شرايط بازي با عناصر طبيعي و بازي‌هاي گروهي را براي كودكان فراهم كنند.

                      

وي تأكيد كرد: خانواده‌هايي كه شرايط بازي‌هاي گروهي براي كودك ندارند كودكان را به مهدكودك‌ها بفرستند تا روابط اجتماعي و ارتباط ايجاد كردن با يكديگر را ياد بگيرند.

 

اين روانشناس بازگرداندن بازيهاي قديمي و گروهي را به مهدكودك‌ها مورد توجه قرار داد و گفت: مربيان مهدكودكها بايد آموزشهاي لازم در زمينه مراحل رشد كودك را ببينند تا كودكان بازي‌هاي گروهي را در مراحل مختلف رشد انجام دهند.

 

محبوبي در پايان گفت: خانواده ها بايد با مراحل مختلف رشد كودك آشنا باشند و جلوي رشد آنها را با عنوان خراب كاري نگيرند تا كودك مرحله رشد خود را به خوبي طي كند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)